Wat is ongewenste e-mail of ‘spam’?

Spam
Afbeelding credits Qwertyixp2000, CC BY-SA 4.0 licentie

Wat is ongewenste e-mail?

Ongewenste e-mail (ook wel ‘spam’ genoemd) is eigenlijk precies wat het woord zegt dat het is: e-mail waar je niet om hebt gevraagd, of niet wil ontvangen. E-mailmarketing is een geweldige manier om te communiceren met je ontvangers. Er zitten veel voordelen aan. Denk hier bijvoorbeeld aan het snelle effect tegen lage kosten. Dat is wel ook meteen een nadeel. Het maakt e-mail namelijk interessant middel voor misbruik door kwaadwillende personen.

Waar komt de naam ‘spam’ vandaan?

Spam is van oorsprong de merknaam van een soort ham dat in blik wordt verkocht. Het komt uit Engeland, maar is in Nederland ook te koop onder de naam Smac. Daarvan wordt gezegd dat het van slechte kwaliteit is en weinig smaak heeft. Vergelijkbaar met ongewenste e-mail. De link met ongewenste reclame werd nog beter gelegd aan de hand van een sketch tegen sluikreclame waar spam wordt aangehaald, van de Britse komediegroep Monty Python. In die sketch wordt in een lunchroom bij alle geserveerde gerechten spam toegevoegd, terwijl de gasten dit absoluut niet willen. Wanneer de gasten hierover iets willen zeggen zingt een groep Vikingen telkens luid ‘Lovely spam! Wonderful spam!’ waardoor het gesprek hierover onmogelijk wordt gemaakt.

Soorten spam in e-mailmarketing

Er zijn veel vormen van spam. Dit zijn de meeste bekende vormen:

  • E-mail zonder toestemming
    In deze situatie krijg je e-mails van bedrijven die daarvoor niet jouw toestemming hebben gekregen.
  • Spoofing
    Een kwaadwillend persoon kan een e-mail van een bedrijf dat je vertrouwt heel goed namaken en bijvoorbeeld doen alsof je een e-mail van je verzekeraar krijgt. Omdat het er heel vertrouwd uitziet is de kans groot dat er mensen in zullen trappen. Bij spoofing word je vaak gevraagd om op een link te klikken, waarna ergens een virus of andersoortige malware wordt geactiveerd op je computer. Dit kan vervolgens je computer en netwerk beschadigen, of bestanden daarvan inzien.
  • Phishing
    Phishing lijkt vaak een beetje op spoofing, omdat het meestal ook komt in de vorm van een e-mail die eruitziet alsof het van een bedrijf komt dat je vertrouwd. Alleen is bij phishing het doel om bijvoorbeeld gevoelige gegevens van de ontvanger te achterhalen. Veel voorkomend zijn e-mails die lijken alsof ze van een bank afkomstig zijn, met daarin de vraag om ergens in te loggen. In plaats van dat je vervolgens echt inlogt bij je bank, krijgen kwaadwillende personen jouw logingegevens in handen en kunnen daar mee doen wat ze willen.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn e-mail als spam wordt gemarkeerd?

Dat is eigenlijk helemaal niet zo heel erg moeilijk. Een e-mail wordt onder andere als spam gemarkeerd wanneer er weinig tot geen interactie mee plaatsvindt. Interactie zijn bijvoorbeeld opens en clicks. En die kunnen weer alleen plaatsvinden als jouw e-mails bij de ontvanger aankomen. Simpel gezegd zijn er dus twee factoren die je goed moet regelen: de kwaliteit van je e-mails en de correcte aflevering van je e-mails.

Factor 1: Kwaliteit van je e-mails
Wanneer jouw e-mailcampagnes gewoon volgens de geldende regels en normen worden uitgevoerd, zal je niet snel als spam worden beschouwd. Bouw bijvoorbeeld je e-maillijsten zelf op en koop deze nooit van derden! Als ontvangers een opt-in afgeven voor jouw e-mails, weten ze dat je hen e-mails kan gaan sturen. Als mensen e-mail van jou verwachten en ze krijgen dat ook, snappen ze waarom. Bij ingekochte lijsten weten de ontvangers dat niet. Zorg er goed voor dat die e-mails dan vervolgens ook goed leesbaar, kwalitatief goed en relevant zijn. Als je dat doet, zullen de ontvangers je e-mails openen en dingen aanklikken. Daardoor krijg je interactie met je e-mails. Dan is de kans dat iemand jouw e-mail als spam aanklikt ook minder groot.

Factor 2: Correcte aflevering van je e-mails
Een andere factor is wat meer technisch en heeft te maken met het e-mailprogramma dat je gebruikt om je campagnes mee te verzenden en de instellingen van servers en IP-adressen die daarbij horen. In veel gevallen wanneer je een goed e-mailprogramma gebruikt regelt deze partij dergelijke zaken voor je, of kunnen je daar goed bij helpen. Het is wel handig om te weten hoe dat werkt. Wanneer dit technische stuk ook goed is ingeregeld komen jouw e-mails beter door de steeds strenger wordende spamfilters van de verschillende e-mailproviders. Meer hierover vind je bij ‘Deliverability van je e-mails’.

Share This