Bounce codes, wat betekenen ze?

Stoplichten, ter illustratie voor dat wel of niet doormogen van e-mails ook verschillende redenen kan hebben.

Een bounce kan een heleboel redenen hebben. Elk van die redenen heeft een bounce code. Met die code kun je herleiden wat de oorzaak is van een bounce. Daarmee kun je een goed beeld vormen over wat er mis is gegaan bij de verzending van die specifieke e-mail. Op deze pagina heb ik een overzicht verzameld van de meest voorkomende bounce codes. Ik schreef in een artikel op mijn blog al over wat bounces zijn en wat je kunt doen om ze tegen te gaan. In dat blog leg ik ook uit dat er grofweg twee soorten bounces zijn. Soft bounces en hard bounces. Soft bounces zijn meer tijdelijk en zullen zichzelf soms vanzelf oplossen, of uiteindelijk alsnog een hard bounce worden. Hard bounces zijn permanent en zorgen ervoor dat je het e-mailadres dat de hard bounce krijgt, niet meer kan e-mailen.

Hoe kun je de reden van een bounce herkennen?

Als je een e-mail vanuit je e-mailprogramma stuurt naar een ontvangende server, krijg je altijd een statuscode terug. In veel gevallen zal je een statuscode terugkrijgen die betekent dat je e-mail is afgeleverd. Maar je krijgt ook een (andere) code terug als je email een bounce oplevert, namelijk een bounce code. Wanneer een bounce heeft plaatsgevonden, wil je natuurlijk weten wát er dan precies is gebeurd. Dat kun je herkennen aan de bounce codes. Die kun je in de meeste e-mailmarketingprogramma’s goed terugvinden of een rapport downloaden. Vaak zit er ook een zinnetje bij dat als ‘bounce reason’ wordt opgevoerd, maar dat kunnen systeembeheerders zelf aanpassen. Ik zou dus voor de zekerheid vooral kijken naar de codes die de bounces krijgen. En dan in de tabel hieronder opzoeken wat die code betekent.

Wat zijn dan de meest-voorkomende bounce codes?

Een bounce code bestaat eigenlijk altijd uit drie cijfers. Soft bounces beginnen altijd met een 4 of een 5. Hard bounces beginnen altijd met een 5. Ik heb hieronder een overzicht gemaakt van de bounce codes die het meeste voorkomen of die ik vaak tegenkom in mijn werk.

Let op: Je kunt daarin traditionele SMTP status codes treffen of verbeterde bounce codes. Traditionele SMTP status codes zijn drie cijfers achter elkaar, dus formaat XXX. Verbeterde bounce codes hebben een punt tussen de cijfers, dus bijvoorbeeld Y.Y.Y. Kijk goed naar dat verschil, want bijvoorbeeld traditionele SMTP status code 552 betekent niet hetzelfde als verbeterde bounce code 5.5.2. Mijn ervaring is tot nu toe dat ik in de meeste gevallen de variant met de punten ertussen tref. En in de gevallen dat er sprake is van een traditionele bounce code, staat deze vaak vóór de verbeterde bounce code. Bijvoorbeeld ‘550 5.1.0’ om je te laten weten dat je e-mail is geweigerd doordat je waarschijnlijk bent geblokkeerd door de ontvangende server.

Traditionele SMTP status codes

In dit overzicht vind je veel voorkomende of veelgebruikte SMTP status codes. Hiermee kun je begrijpen waarom je een bepaalde code hebt teruggekregen.

CodeToelichting
421Service niet beschikbaar, zendkanaal sluiten.
450Actie niet uitgevoerd: mailbox niet beschikbaar (bijvoorbeeld: bezet).
451Actie onderbroken: fout in de verwerking.
452Actie niet uitgevoerd: onvoldoende systeemopslag beschikbaar.
500De server herkent het commando niet door een syntaxfout.
501Er is een syntaxfout opgetreden in de commando omschrijving.
502Dit commando is onbekend.
503De server heeft een serie aan slechte commando’s aangetroffen.
504Een van de parameters van het commando is onbekend.
550Mailbox is niet gevonden.
551De ontvanger is geen lokale gebruiker van de server.
552De mailbox van de ontvanger zit vol.
553Het commando is geweigerd omdat de naam van de mailbox ongeldig is.
554De transactie is mislukt om nog onbekende reden.

Verbeterde bounce codes (formaat Y.Y.Y)

In dit overzicht vind je de meest voorkomende bounce codes, aangevuld met een aantal die ik zo nu en dan nog wel eens tegenkom. Hiermee kun je een verklaring vinden voor de bounce codes die je in jouw rapportage aantreft.

CodeSoortToelichting
4.0.0SoftOnbekende fout, waarbij het verzenden goed lijkt te gaan maar een aanhoudend tijdelijk probleem de aflevering tegenhoudt.
4.1.2SoftDomeinnaam van het ontvangende e-mailadres lijkt ongeldig.
4.2.1SoftMailbox van ontvanger is uitgezet, accepteert geen nieuwe berichten (tijdelijk)
4.2.2SoftHet e-mailadres is over quota.
4.4.1SoftNetwerk van de ontvangende server is bezet en heeft nog niet gereageerd op het door de verzendende server gestuurde bericht.
4.4.4SoftEr is een probleem met het routeren van dit bericht door beperkingen op de server van de ontvangende partij.
4.4.7SoftHet bericht is verlopen omdat de ontvangende server het als te oud heeft beoordeeld.
5.0.0HardHet e-mailadres is ongeldig of bestaat niet.
5.1.0HardAnder adres status. Er is een probleem opgetreden bij het afleveren van de e-mail.
5.1.1HardHet domein van de afzender (alles achter de @) bestaat niet.
5.1.2HardE-mailadres van ontvanger bestaat niet of kan geen e-mails accepteren.
5.1.3HardE-mailadres van de ontvanger is ongeldig.
5.1.4HardE-mailadres ontvanger is verdacht. Controleer je spelling.
5.1.5HardOntvanger mailbox adres geldig.
5.1.6HardMailbox is verplaatst of verhuisd.
5.1.7HardE-mailadres van afzender is ongeldig.
5.1.8HardSysteem in het adres van de afzender.
5.2.0SoftAndere of ongedefinieerde foutmelding.
5.2.1SoftMailbox van ontvanger uitgezet, accepteert geen berichten (tijdelijk).
5.2.2SoftMailbox van ontvanger is vol.
5.2.3HardLengte van het bericht overschrijdt de voor mailbox van de ontvanger maximaal ingestelde lengte van binnenkomende e-mails.
5.2.4HardFout tijdens het opslaan van het e-mailadres van de ontvanger.
5.3.0HardAndere of ongedefinieerde mailsysteem status. In de meeste gevallen betekent dit dat de e-mail geaccepteerd is, maar de code die terug is ontvangen niet is herkend.
5.3.1SoftMailsysteem van de ontvangende server is vol of accepteert geen berichten (tijdelijk).
5.3.2HardMailsysteem van ontvangende server accepteert geen netwerkberichten. Mogelijk geblokkeerd door systeembeheerder.
5.3.3HardMailsysteem van ontvanger is niet in staat om gekozen onderdelen uit te voeren.
5.3.4HardLengte van het bericht overschrijdt de voor het mailsysteem van de ontvangende server maximaal ingestelde lengte van binnenkomende e-mails.
5.4.0HardAndere of ongedefinieerde netwerk of routing status.
5.4.1HardGeen antwoord van de ontvangende server. Waarschijnlijk een probleem met de instellingen bij de ontvangende server.
5.4.2HardGeen of vertraagde verbinding.
5.4.3HardRouting server fout. Als dit optreedt, moet je contact opnemen met de leverancier van je e-mailmarketing-programma.
5.4.4HardWaarschijnlijk is de opgegeven id of host ongeldig.
5.4.5SoftNetwerkopstopping. Meerdere verbindingen via hetzelfde kanaal.
5.4.6HardRouting-loop gedetecteerd. Je verstuurt mogelijk naar het verzendende adres.
5.4.7HardDe wachttijd om een e-mail alsnog af te kunnen leveren is verlopen. Meestal na 2 of 3 dagen.
5.5.0HardAndere of ongedefinieerde protocol status.
5.5.1HardOngeldig commando gebruikt tijdens verzenden van de e-mail.
5.5.2HardSyntaxfout in opgegeven commando door verzendende server.
5.5.3SoftTe veel ontvangers. De ontvangende server staat niet toe dat de hoeveelheid ontvangers in een keer wordt aangeschreven.
5.5.4HardOngeldig commando argument. Deze ligt vaak in het verlengde van 5.5.1 of 5.5.2.
5.5.5HardVerkeerde protocol versie. De e-mailprogramma’s van de verzendende en ontvangende partij zijn niet compatibel met elkaar waardoor de e-mail niet kan worden afgeleverd.
5.6.0HardAndere of ongedefinieerde media fout. Er is een probleem met de inhoud van het bericht waardoor deze niet kan worden afgeleverd.
5.6.1HardMedia niet ondersteund. De inhoud van het bericht kan niet worden verwerkt door het protocol of het systeem dat de e-mail doorstuurt.
5.6.2HardBericht moet worden geconverteerd voordat het kan worden verstuurd of afgeleverd, omdat de huidige inhoud niet is toegestaan.
5.6.3HardBericht moet worden geconverteerd voordat het kan worden doorgestuurd maar de conversie wordt niet ondersteund.
5.6.4HardBericht is geconverteerd maar daarbij zou data verloren kunnen zijn gegaan.
5.6.5HardBericht moet worden geconverteerd maar de conversie is mislukt.
5.7.0HardAndere of ongedefinieerde beveiligingsfout. Er is een probleem opgetreden bij het authentiseren van het bericht.
5.7.1HardAflevering niet toegestaan, e-mail is geweigerd.
5.7.2HardHet is niet toegestaan om deze specifieke ontvanger te mailen.
5.7.3HardBericht moet worden geconverteerd om veilig te kunnen versturen, maar conversie is niet mogelijk.
5.7.4HardBenodigde beveiliging is niet ondersteund bij ontvangende server.
5.7.5HardCryptografische fout. Het is niet mogelijk het ontvangen bericht te ontcijferen omdat de ontcijfersleutel fout of ongeldig is.
5.7.6HardCryptografische fout. Het is niet mogelijk om het ontvangen bericht te ontcijferen omdat het algoritme niet wordt ondersteund.
5.7.7HardIntegriteitsfout. Mogelijk is het bericht na verzending onderschept en aangepast of corrupt gemaakt.

Nu je de bounce codes herkent

Op basis van deze informatie kun je dus per bounce of per groepje bounces bepalen wat je wil doen. Je kunt bekijken of het bijvoorbeeld zin heeft om nog een herstelactie uit te voeren. Of dat het zich mogelijk vanzelf op zal lossen. Eventueel zelfs dat je beter de betreffende adressen gewoon kunt verwijderen uit je e-mailmarketingprogramma. Het goed in de gaten houden van deze codes is een van de dingen die je kunt doen om toe te werken naar een zo goed mogelijke ljisthygiëne.

Share This