Opwarmen van een IP-adres

Warming up with coffee

De verzendreputatie van jouw IP-adres is doorslaggevend voor hoe goed jouw e-mails worden ontvangen. Die reputatie bouw je op door het e-mailadres ‘op te warmen’. Zo kunnen ontvangende servers kennismaken met het IP-adres vanaf waar jij verzendt. Hoe beter zij elkaar kennen, hoe beter de reputatie van jouw IP-adres zal worden. Mits je natuurlijk geen spam verstuurt.

Moet ik mijn IP-adres opwarmen?

Voordat je hiermee aan de slag gaat moet eerst kijken of je een eigen IP-adres (ook wel dedicated IP genoemd) hebt om vanaf te verzenden, of dat de partij waarbij je jouw e-mailprogramma afneemt voor jou een IP-adres heeft gekoppeld. Als je geen eigen IP-adres hebt, deel je waarschijnlijk een IP-adres met andere klanten van jouw partij. Dit is normaalgesproken een goed opgewarmd IP-adres. De reputatie is alleen wel mede afhankelijk van andere klanten van jouw partij die van hetzelfde IP-adres gebruik maken. Voor kleine ondernemers is het vaak qua kosten niet meteen interessant om een dedicated IP te nemen. Maak daarom voor jezelf de afweging wat je nodig hebt. Een eigen IP moet je zelf opwarmen, maar je reputatie heb je vervolgens ook helemaal zelf in de hand.

Hoe kan ik mijn IP-adres opwarmen?

Het opwarmen doe je door langzaam volgens een strak schema de hoeveelheid e-mails die je verstuurt vanaf dat IP-adres te verhogen. Onthoud hierbij goed dat het makkelijker is op een nieuw IP-adres op te warmen, dan om een slechte reputatie van een IP-adres te herstellen. Om je opwarm-schema te kunnen bepalen moet je weten hoeveel e-mails je ongeveer op dagelijkse basis wil kunnen versturen. Vervolgens kan een grove inschatting worden gemaakt van je opwarm-schema, en hoeveel IP-adressen je nodig gaat hebben om de hoeveelheid e-mails te kunnen verwerken. Het schema kan nog verschillen op basis van hoe lang je e-maillijst al bestaat, hoe goed deze lijst is onderhouden, hoe goed de interactie met de e-mails tijdens de opwarmrondes is, et cetera. Pin me er dus niet op vast, maar grofweg zou je de volgende schema’s aan kunnen houden:

Hoeveel IP-adressen heb ik nodig?

Op basis van hoeveel e-mails je dagelijks verwacht te gaan sturen, kun je inschatten hoeveel IP-adressen je nodig gaat hebben. Al deze IP-adressen moeten afzonderlijk worden opgewarmd.

Beoogd dagelijks volumeAantal IP-adressen
25.0002
50.0002
100.0002
200.0002
400.0002
800.0002
1.600.0003
2.500.0003
3.500.0004
5.000.0005
7.500.0007
10.000.00010
12.500.00011
15.000.00012
20.000.00013
30.000.00015
50.000.00017
80.000.00020

Hoe ziet mijn opwarm-schema eruit?

Per IP-adres dat je gaat opwarmen moet je het aantal e-mails dat je verstuurt dus rustig aan opbouwen. De precieze aantallen kunnen iets verschillen op basis van hoe goed de respons is op je e-mails. Hoe beter je ontvangers reageren op je eerste e-mails, hoe sneller je reputatie verbetert. Het volgende schema geeft een inschatting van hoe je jouw opwarm-schema zou kunnen vullen.

DagAantal e-mails
150
2100
3500
41.000
55.000
610.000
720.000
840.000
970.000
10100.000
11150.000
12250.000
13400.000
14600.000
151.000.000
162.000.000
174.000.000
18Dubbele van vorige dag

Prioriteer je e-maillijst op basis van recente activiteit

Tijdens het opwarmen van je IP-adres ga je de ontvangende mailservers overtuigen van het feit dat jij e-mails stuurt die je ontvangers interessant vinden. Dat kun je het beste doen met ontvangers die ook daadwerkelijk veel interactie hebben met jouw e-mails. Dat pakt dan positief uit voor het kennismaken met de ontvangende mailservers. Sorteer je e-maillijst dus op bijvoorbeeld de meest recente interactie met een e-mailadres. Stuur vervolgens in de eerste paar dagen alleen e-mails naar klanten die onlangs nog met jouw e-mails hebben geïnteracteerd. Deze zullen waarschijnlijk ook de meeste interactie hebben met de verzonden e-mails, en de minste bounces. Dat pakt dan weer positief uit voor je reputatie tijdens het opwarmen. Vervolgens verhoog je zo jouw verzendingen per dag tot het volume dat je nodig hebt.

Share This