E-mailmarketing

Alles over e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een manier om direct te communiceren met je klanten of abonnees via e-mail ten behoeve van commerciële doelstellingen. Dit doe je door e-mails aan hen te sturen op een zo relevant mogelijke manier. Je kunt je e-mails sturen naar verschillende doelgroepen. Die doelgroepen kun je maken door te e-e-mailen naar ontvangers die zich voor jouw lijst hebben aangemeld. Je kunt ook campagnes maken op basis van bijvoorbeeld gedeelde interesses of bepaald gedrag dat zij op je website hebben vertoond. Er zijn vele voorbeelden van hoe je e-mailmarketing zou kunnen inzetten. Het is ook ouder dan je misschien zal denken, en kent een rijke geschiedenis. Zo werd de eerste e-mail al zo’n 50 jaar geleden verzonden.

Voor- en nadelen van e-mailmarketing

Het inzetten van e-mailmarketing kent diverse voor- en nadelen. Zo is het bijvoorbeeld een kanaal dat relatief goedkoop is om in te zetten en heel goed door te meten. Het is daarnaast snel in te zetten en aanpasbaar per ontvanger. Nadeel is wel dat als je iemand een e-mail wil sturen, je dan wel het e-mailadres nodig hebt. Denk goed na voordat je besluit het e-mailkanaal in te zetten. Het is belangrijk om de voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen. Ook moet je goed kijken of het past bij de doelstellingen die je met jouw campagne hebt.

Hoe groot is het bereik van e-mailmarketing?

Er zijn ongeveer 7,7 miljard mensen op aarde. Daarvan hebben naar schatting zo’n 3,7 miljard een e-mailaccount. Dat komt neer op zo’n 1 op de 2 mensen op aarde. Neem daarbij in gedachten dat er ongeveer 1 miljard mensen op aarde nog niet eens de beschikking hebben over elektriciteit (*). Dat wil zeggen dat bijna iedereen die online is ook een e-mailadres heeft. Van die gebruikers checkt ongeveer 96% dagelijks zijn of haar inbox. Per dag worden er zo’n 205 miljard e-mails verstuurd. Oftewel zo’n 2,4 miljoen per seconde. Daarnaast is gebleken dat ongeveer 83% van de gebruikers aanbiedingen het liefst ontvangt per e-mail. Kortom: de omvang van het mogelijke bereik van e-mailmarketing is daarmee duizelingwekkend groot. Denk daarbij wel aan dat je voor e-mailmarketing alleen mensen een e-mail mag sturen die daar actief toestemming voor hebben gegeven, of bijvoorbeeld op basis van een betaalrelatie.

Wet- en regelgeving rondom e-mailmarketing

Een belangrijk punt waar je rekening mee moet houden is de geldende wet- en regelgeving. Het is namelijk verplicht om het voor de ontvangers heel simpel te maken om zich af te melden. Die regels zijn nodig om ongewenste e-mail, ook wel ‘spam’ genoemd, tegen te gaan.

Personaliseer je e-mails

E-mailmarketing is tegenwoordig veel meer dan alleen de traditionele ‘nieuwsbrief’. Relevant zijn is het allerbelangrijkst. Manieren om een e-mail relevant te maken zijn bijvoorbeeld het versturen van berichten op een tijd waarop ze het beste worden ontvangen, of om de inhoud te personaliseren door middel van data. Vele vormen van data die je verzamelt op je website of ergens anders kunnen worden ingezet om je e-mails te personaliseren. Hoe persoonlijker je e-mail, hoe beter het resultaat van je campagne waarschijnlijk zal zijn. Vroeger kwam je nog wel weg met de zogenoemde ‘batch-and-blast’-campagnes waarbij je massa’s ontvangers exact hetzelfde bericht stuurde. Tegenwoordig verwachten ontvangers veel meer van je. Dat komt omdat het algehele niveau van e-mailmarketing heel erg gestegen is. Kortom: zo maar even een e-mail sturen is er niet meer bij. E-mailmarketing is echt een vak geworden, waar een goede strategie en plan achter moet zitten.

Opbouw van je e-mails

Een ander belangrijk element voor een goed resultaat van je e-mailmarketing is de techniek die je gebruikt. Het is heel belangrijk dat de berichten die je verstuurt goed leesbaar zijn in het programma of op het apparaat waarop je ontvanger jouw e-mail leest. Zeker met het grote aantal ontvangers dat tegenwoordig e-mails leest op een mobiel apparaat.

Checklist E-mailmarketing

Ben je van plan om e-mailmarketing in te gaan zetten? Het is belangrijk om dat op een goede manier te doen en aan de belangrijkste dingen te denken. Om te zorgen dat je goed van start kunt, heb ik een handige checklist voor je gemaakt. Bekijk de checklist en controleer of jij alles klaar hebt staan voor goede e-mailmarketing.

Checklist E-mailmarketing
Share This