Marketing Automation

Alles over marketing automation

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een methodiek waarmee je marketingtaken en -processen kunt automatiseren. Daarmee bespaar je dan tijd, geld en/of moeite voor jou en voor je klant. Op die manier houd je daarmee meer tijd over om dingen te doen die niet eenvoudig te automatiseren zijn. Met slimme marketing automation gaat dus de hoeveelheid werk die je gedaan krijgt omhoog terwijl je er niet meer tijd of meer handjes voor nodig hebt.

Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?

Marketing automation leent zich perfect om vanaf één plek meerdere onderdelen van je customer journey te beheren, indien gewenst over meerdere kanalen heen. In de praktijk zie je dat e-mail verreweg het meest gebruikte kanaal in marketing automation is. Eigenlijk is daarmee marketing automation een aanvulling op jouw e-mailmarketing. En op je marketingstrategie in zijn geheel. E-mailmarketing richt zich op het versturen van de juiste boodschap naar de juiste ontvanger op het juiste moment. Marketing Automation zorgt er daarnaast voor dat je zo min mogelijk handwerk hoeft te doen in de processen die daar omheen liggen.

Vaak wordt marketing automation met e-mail ingezet voor lead nurturing trajecten. Lead nurturing is het proces waarin je iemand die bijvoorbeeld op jouw website je whitepaper heeft gedownload of heeft aangemeld voor je e-mails een serie opvolge-mails stuurt over een bepaalde tijd om de potentiële klant daarmee te verleiden tot een conversie. Maar je kunt ook gedurende het geautomatiseerde proces bijvoorbeeld SMS- of Whatsapp-berichten meenemen, database regels laten bijwerken, je salescollega een taak laten geven, iets op social media laten plaatsen of offerte-aanvragen laten afhandelen. En zo is er nog veel meer. Wel goed om in de gaten te houden: er zijn best wat verschillen in marketing automation voor B2C- of B2B doeleinden.

Wat zijn de meest voorkomende marketing automation voorbeelden?

Er zijn diverse haast cliché voorbeelden van marketing automation die zich al bij veel bedrijven hebben bewezen. Je hebt ze ongetwijfeld zelf ook al wel eens voorbij zien komen. Een felicitatie op je verjaardag. Een abonnement dat afloopt waarvoor je een herinnering ontvangt. Een e-mail met de link naar de opname na afloop van een webinar. En zo zijn er eindeloos veel voorbeelden te noemen en verzinnen. Ik heb zes veel voorkomende automations verzameld als voorbeeld.

Balanceeract tussen tijds- en kostefficiënt

Voordat je marketing automation gaat inzetten is het heel belangrijk om voor jezelf business cases in kaart te brengen. Dat hoeft niet altijd op een heel uitgebreid niveau. Als iets eigenlijk zonder door te rekenen al wel duidelijk is dat het je tijd bespaart dan moet je het gewoon doen. Maar bij wat complexere projecten is het goed om hier even bij stil te staan voordat je gaat rennen richting een oplossing.

Wanneer je grote aantallen klanten gaat bedienen zal de terugverdientijd korter zijn wanneer de automation ook nog eens vrij simpel in te richten is. Maar wanneer het implementeren van een automation behoorlijk complex is en de aantallen klanten die erdoor geraakt zullen worden laag zijn, wordt het al een andere discussie.

Succes hangt ook af van je bedrijf

Een andere factor die je mee moet nemen is het soort bedrijf waar je werkt. Zeker wanneer je bij een groot bedrijf werkt en jouw voorgestelde automation over meerdere afdelingen grote gevolgen kan hebben. Doe je dit niet? Dan zal je waarschijnlijk tijdens het implementeren van jouw automation tegen veel problemen aanlopen. Geloof me: ik spreek uit ervaring.

Niet alleen in systemen, maar zeker ook in meningen van anderen. Zo kan bijvoorbeeld het automatiseren van de opvolging per e-mail van offerteaanvragen je veel tijd schelen en bovendien op basis van data veel efficiënter maken. Maar je maakt daarmee ook de functie van degene die dit werk nu uitvoert overbodig. Het is heel belangrijk om ook de gevolgen van jouw automation mee te nemen.

Verder is het ook belangrijk om te zorgen dat je de IT-kant van je bedrijf enthousiast krijgt voor jouw idee wanneer je hier ook data uit de eigen systemen voor nodig hebt. Als ze daar niet zitten te wachten op jouw getover en het maar spannend vinden dat jij data wilt gebruiken om marketingdingen te automatiseren, heb je eerst aan die kant van het bedrijf nog een boel koppen koffie te gaan. In een startup of een klein bedrijf zal dit meestal sneller te regelen zijn. Niet alleen omdat de aantallen mensen en de lijntjes daar naartoe veel kleiner en korter zijn. Maar ook omdat men daar ten opzichte van een groot bedrijf meestal gevoeliger is voor een tijds- of kostenbesparing.

Welke marketing automation software moet ik gebruiken?

Er is een gigantische berg aan tools, platforms en software beschikbaar om marketing automation mee in te richten. Het ene pakket zal beter bij het ene bedrijf of doel passen, het andere weer beter bij een ander bedrijf. Ook kunnen de prijzen ervan enorm verschillen per pakket dat je kiest. Het is dus goed om hierin te vergelijken in afstemming met waarvoor je het wil gaan gebruiken.

Ik ben zelf een enorme liefhebber van het programma CanopyDeploy (tot de naamswijziging in 2021 ook wel bekend als Clang). Ik werk al vele jaren met dit programma en kan het iedereen van harte aanbevelen. Als je interesse hebt kan ik ook samen met jou de opzet en inrichting regelen.

Wil je meer weten over wat je allemaal zou kunnen doen met marketing automation? En hoe ik je daarbij zou kunnen ondersteunen? Neem dan zeker even contact met me op.

Share This