Hoe maak ik een goede e-mail?

Een goede e-mail maak je bijvoorbeeld met programmeercode.

Voor het maken van een e-mail heb je diverse zaken nodig. Hier vind je een aantal handige tips die je kunt gebruiken voor het maken van een mooie, goede e-mail.

1. E-mailmarketing programma (ESP) kiezen

Wanneer je hebt besloten dat je e-mailmarketing wilt gaan inzetten zijn er een aantal keuzes die je moet gaan maken. Een van de belangrijkste keuzes is met welke software voor e-mailmarketing je gaat werken. Zo’n softwarepakket komt van een leverancier, welke in dit geval ook wel Email Service Provider (ESP) wordt genoemd. Er zijn veel verschillende pakketten beschikbaar, van eenvoudig en goedkoop tot zeer uitgebreid maar dan wel met een prijskaartje. Je hebt niet de Rolls-Royce onder de e-mailprogramma’s nodig als jij voor de bakkerij op de hoek een e-mailcampagne gaat maken. Maar voor een groot internationaal bedrijf kom je niet weg met de gratis versie van MailChimp. Een tip is om eens te kijken op de website van Email Vendor Selection. Deze website helpt je met vergelijken van de verschillende programma’s. Als je een Nederlandse partij zoekt (met Nederlandstalige support) kan ik je persoonlijk ook het programma Deployteq van harte aanbevelen.

2. De randvoorwaarden goed regelen

Zorg dat de e-mailcampagnes die je wil gaan versturen ‘goed’ zijn. Uiteindelijk bepaalt de ontvanger zelf of jouw e-mail als ‘goed’ wordt beoordeeld of niet. Maar er zijn wel veel randzaken die je al kunt regelen vóórdat je ontvanger jouw e-mail gaat beoordelen. Op die manier kun je veel onnodige klachten, niet afgeleverde e-mails of afmeldingen voorkomen. Ik heb wat tips om jouw e-mails ‘goed’ te maken voor je verzameld.

3. Koppelen met je CRM-pakket

Het kan handig zijn om te kijken of je binnen je bedrijf al een CRM-pakket hebt staan. Je kunt veel sneller van start als je dan voor een ESP kiest die een eenvoudige koppeling met je CRM-pakket biedt. Zo zit al je klantinformatie meteen binnen handbereik. Een goede tip is om bij vakgenoten de voor- en nadelen van de ESP die zij gebruiken op te vragen en te kijken wat voor jou het beste past.

4. Het opstellen van de e-mail zelf

Veel ESP’s bieden de mogelijkheid om zelf binnen het programma eenvoudig een e-mail te maken. Dat is dus zeker iets dat je mee kunt nemen in de afweging over welke ESP je kiest. Denk ook goed na over of de mensen die de e-mails gaan maken en versturen technisch aangelegd zijn, of juist helemaal niet. Zo kun je bij technisch capabele mensen ook een tool nemen die wat meer kennis vergt en daarmee meer mogelijkheden biedt op het gebied van bijvoorbeeld personalisatie. En als die er niet zijn vooral richten op ESP’s die een drag-and-drop e-mail module aanbieden waar je zonder enige technische kennis een e-mail kunt bouwen.

5. Je e-mail vormgeven met HTML en CSS

Het verder technisch bouwen van een e-mail is een aparte studie op zich, waar ook veel naslag over te vinden is. Het belangrijkste om te onthouden is dat iemand die een goede website kan bouwen niet per se iemand is die een goede e-mail kan bouwen. HTML en CSS, de programmeertalen waarin je e-mails opmaakt, wordt ook gebruikt voor het opmaken van websites. Maar binnen e-mail zit je aan heel veel restricties, omdat er ontelbaar veel verschillende apparaten en programma’s bestaan waarin je jouw e-mails kunt openen. Maak je template in ieder geval responsive. Daarmee past de e-mail aan aan het scherm waarop wordt gelezen. Als je zelf niet graag de code induikt, kun je hiervoor een partij inhuren. Ik help jou hier graag mee dus als dat is wat je zoekt, neem dan zeker even contact met me op.

6. Bekijk je e-mail op verschillende apparaten en browsers

Je doet er in elk geval goed aan om voordat je de door jou gemaakte e-mail gaat versturen te testen op verschillende apparaten, browsers en programma’s. Zo kun je een goed beeld vormen van of jouw e-mail er overal goed uitziet. Een handige manier om dat te doen zonder dat je zelf al die apparaten en browsers af hoeft te gaan, is het programma Litmus. Voor nog geen 100 dollar per maand kun je van elke e-mail voor elk gewenst apparaat of browser een preview bekijken.

7. Voeg tagging toe in je e-mail

Het is aan te raden om de links in je e-mails te voorzien van tagging. Daarmee kun je naderhand zien hoe jouw e-mail heeft gepresteerd, maar ook wat de bezoekers op je website die uit de e-mail kwamen hebben gedaan. Dit kan je weer helpen bij het bekijken of de doelstellingen van deze campagne wel of niet zijn behaald.

8. Test je e-mail voordat je hem verstuurt

Last but not least: Voordat je jouw e-mail gaat versturen is het belangrijk hem eerst even als test naar jezelf te sturen. En naar eventuele collega’s voor nog meer zekerheid. Loop de hele e-mail na. Staan er geen spelfouten in? Is de onderwerpregel gevuld? Doen de afbeeldingen het? Gaan alle links naar de juiste webpagina’s? Zijn de juiste ontvangers geselecteerd? Pas als je zeker weet dat alles klopt kun je jouw campagne versturen. Na verzending is er namelijk geen weg meer terug. Een ander handig online programma dat je kunt gebruiken voordat je jouw e-mail gaat versturen is Mail-tester.com. Of als je al iets meer technisch onderlegd bent Analyze.Email. Je krijgt in een paar tellen een handig overzicht van mogelijke verbeterpunten om je e-mail nog beter te maken. Zo krijg je tips over de inhoud van je e-mail, maar ook voor bijvoorbeeld het verbeteren van je deliverability.

Share This