Voor- en nadelen van e-mailmarketing

Voordelen en nadelen

Er zijn veel voordelen en ook enkele nadelen aan e-mailmarketing. Dit zijn een aantal voorbeelden daarvan:

Voordelen van e-mailmarketing

  • E-mailmarketing is goedkoop
    E-mailmarketing heeft een hele goede Return On Investment (ROI). Volgens een onderzoek van de DMA in 2018 heeft e-mailmarketing een ROI van ruim £32.38 per ingelegde Britse pond. Ten opzichte van traditionele marketingcampagnes heb je met e-mailmarketing bijvoorbeeld ook geen druk- of verzendkosten.
  • Het is goed meetbaar
    In de meeste e-mailpakketten zit een uitgebreid statistiekenpakket waar je belangrijke statistieken als het aantal verzendingen, aantal geopende e-mails en aantallen kliks goed kunt volgen per verzonden campagne. Als op je website een statistiekenpakket zoals Google Analytics draait en je jouw e-mails voorziet van de juiste tagging kun je vervolgens ook goed zien wat ontvangers die uit je e-mail doorklikken naar je website daar doen. Zo kun je precies zien wat het effect van je e-mailcampagne is.
  • E-mails zijn eenvoudig te personaliseren
    Zeker in de wat meer geavanceerde e-mailmarketingpakketten kun je heel eenvoudig in je e-mails blokken dynamisch vullen op basis van data. Zo kun je elke ontvanger bij de voornaam noemen bijvoorbeeld, maar ook voor elke persoon aanbiedingen of afbeeldingen laten zien die passen bij het profiel van deze persoon. Nog een stapje extra kan zijn dat je op basis van gedrag en voorspellingen je e-mail kan personaliseren.
  • E-mailmarketing heeft een korte doorlooptijd
    Een e-mailcampagne is snel te maken als je beschikking hebt over content en een lijst met ontvangers. Je plaatst de content in een e-mail en kunt vrijwel meteen verzenden. Dat is veel sneller dan bij een campagne met posters in bushokjes, waar ook nog gedrukt en verspreid moet worden. Of bijvoorbeeld een campagne per post, waar ook alle post nog gedrukt, verpakt en verzonden moet worden.
  • Je e-mails zijn altijd en overal bereikbaar
    Je e-mail is altijd en overal te lezen, mits je verbinding hebt met internet. Dat is tegenwoordig echter zo vanzelfsprekend op de meeste plekken via bijvoorbeeld een smartphone dat e-mail echt overal en altijd beschikbaar is. Een tv-commercial moet je maar net op het moment zien dat hij wordt uitgezonden. En de poster in het bushokje van eerder moet ook maar net in het hokje hangen waar jij op de bus staat te wachten.
  • Met e-mails kun je makkelijk testen
    In e-mails kun je heel simpel tests uitvoeren om belangrijke beslissingen eenvoudiger te maken of te kijken welke oplossing voor een vraag het beste is. De meest voorkomende manier van testen binnen e-mails is door middel van een A/B-test. Als je meer kliks in je e-mail wilt krijgen, werkt dan een blauwe knop beter, of een groene? Met een A/B-test kun je het uitproberen bij je doelgroep.

Nadelen van e-mailmarketing

  • Je kunt (en mag) alleen e-mailadressen bereiken die je kent
    Om mensen een e-mail te kunnen sturen heb je minimaal één ding nodig: het e-mailadres. Als je die niet hebt kun je ze ook geen e-mail sturen. Biedt dus altijd een mogelijkheid voor mensen om zich aan te melden voor je e-mails op je website wanner je gebruik wilt gaan maken van e-mailmarketing. En houd je daarbij aan de geldende wet- en regelgeving hiervoor.
  • Concurrentie in de mailbox
    Je bent natuurlijk niet de enige die e-mails stuurt. De meeste mensen met een e-mailadres zullen veel e-mails ontvangen. Het is aan jou de uitdaging om te zorgen dat ze de e-mails die je stuurt ook echt willen lezen.
  • Risico op phishing en spoofing
    Phishing en spoofing zijn twee vormen van ongewenste e-mail waar je (met name als je een groot bekend bedrijf of instantie bent) last van kunt krijgen. Kwaadwillende personen kunnen e-mails sturen die er uit zien als of ze van jouw bedrijf of instantie afkomstig zijn om zo malware te installeren of accountgegevens te achterhalen bij de ontvangers. Dit zal altijd een risico blijven maar je kunt hier op verschillende manieren wel actie tegen ondernemen.
  • Het toekennen van attributie is lastig
    Attributie is een ander woord voor het bepalen via welk kanaal bijvoorbeeld een gebruiker op je website is gekomen en iets heeft gekocht. Daar zijn veel verschillende manieren voor, met elk zijn eigen voor- en nadelen. Maak dus goede afspraken over hoe je de attributie verdeelt voordat je campagne live gaat.
  • Fout = fout
    Dit nadeel is natuurlijk niet alleen voor e-mailmarketing van toepassing. Maar ook hier is het wel zo dat wanneer de e-mail eenmaal is verstuurd en je ontdekt daarna een fout, je deze niet meer kunt herstellen.
Share This