Ik moet altijd een beetje lachen als er weer een blog of rapport uitkomt dat het nieuwe ‘beste moment‘ heeft ontdekt. Het beste moment voor een e-mail hangt namelijk van zoveel factoren af dat het sowieso per ontvanger zal verschillen.
Je ontvangers lezen niet op hetzelfde moment hun e-mails
Niet iedereen leest e-mails op hetzelfde moment. Je hebt ochtendmensen en avondmensen. Mensen die kantooruren werken of andere shifts draaien. Mensen met en zonder kinderen. Mensen die op dinsdagavond sporten en mensen die niet op dinsdagavond sporten. Mensen die 100 keer per dag hun e-mail checken en mensen die dat eens per twee dagen doen (al ken ik niemand uit die laatst categorie, haha).
Niet elke boodschap past op hetzelfde moment
Maar zeker ook: niet elke boodschap past op hetzelfde moment. Ik gebruik daarom graag deze slide in mijn presentaties om dit uit te leggen:
In de ochtend (1 op de afbeelding) kan een e-mail over een vrijgekomen groepsles bij de sportschool of een recept voor het eten vanavond goed uitkomen. Met de nieuwe whitepaper van het verzekeringsbedrijf ben je dan nog niet bezig.
In de spits (2) kan je prima de headlines uit de krant promoten of aanbiedingen van de drogist. Maar als iedereen ‘kan’ meekijken wil je misschien niet de nieuwsbrief van EasyToys op je scherm.
Het midden van de dag (3) leent zich mogelijk weer goed voor zakelijke campagnes omdat collega’s op werkdagen dan bij elkaar zitten (en hun werkmail lezen).
Aan het einde van de dag (4) is het moment om te ontspannen na de drukte. Lekker kleding shoppen, vakanties zoeken of tips voor een nieuwe Netflix-serie doornemen.
Er zijn nog veel meer factoren van belang
Ik doe hier natuurlijk 4 aannames. Dit hoeft voor jouw doelgroep niet te gelden. Je kan ook aparte tijdsegmenten voor je klanten maken op basis van gedrag. Sommige e-mailprogramma’s bieden zelfs send-time optimization per ontvanger.
En dan vergeet ik nog heel veel factoren. De stemming waarin de ontvanger is, bepaalt heel veel. Of het weer. Als het regent zal een e-mail over zonvakanties het vast goed doen, maar je barbecue-recepten voor vanavond vallen een beetje ‘in het water’.
Dit zijn ook een aantal argumenten die ik vaak gebruik om uit te leggen waarom je moet oppassen met het gebruiken van zogenoemde benchmarks.
Je kan niet alles in de hand hebben
Maar zelfs als je dat allemaal hebt gedaan kan het nóg zo zijn dat jouw ontvanger precies die dag pas een paar uur later de inbox opent. En een andere e-mail inmiddels erboven is komen te staan.
Wat mijn slide dus uitbeeldt en ik daarbij meestal vertel is het volgende: Probeer je in te leven in een logisch moment voor de ontvanger. En test daarmee. Maar maak je e-mail vooral gewoon zo goed dat je ontvanger hem ook op een later tijdstip zal willen lezen.