Tijdens de DDMA Email Marketing Automation Summit twee weken geleden had ik een leuk gesprek met Jordie van Rijn over de ontwikkelingen binnen e-mailmarketing. Daarin hadden we het onder andere over het steeds groter wordende palet aan toepassingen op basis van artificiële intelligentie (AI). Een van de zaken die we bespraken was het door AI laten genereren van content voor je e-mails. Een paar dagen later zag ik ook een bericht op LinkedIn van oud-klasgenoot Thijs Janssen, die experimenteert met grafische content genereren met MidJourney. Zo kwam ik dus twee keer vlak achter elkaar hiermee in aanraking. Ik ben iets verder gedoken in wat er nu allemaal kan. Ik vroeg me af, kan AI jouw grafisch designer vervangen?
AI wordt al veel toegepast binnen e-mailmarketing en marketing automation
De afgelopen jaren wordt AI op veel gebieden steeds groter. Dat zul je vast niet gemist hebben. Ook binnen e-mailmarketing en marketing automation is het inzetten van AI helemaal niet vreemd of uniek meer. Diverse toepassingen die je in dit vakgebied al vaker ziet zijn bijvoorbeeld programma’s die voor jou de beste onderwerpregels kunnen genereren op basis van data. Zie bijvoorbeeld de onderwerpregel-generator van ActiveCampaign. Of dat je productsuggesties in je cross-sell campagne kunt laten selecteren passend bij aankoopgedrag van de ontvangers, via een Apriori-algoritme. Maar grafische content laten genereren door AI was voor mij minder bekend terrein. Een goed moment om eens wat verder te kijken.
Wat is grafisch design via AI eigenlijk?
Ik roep deze term nu al een paar keer, maar laten we eerst even kijken wat het is. Grafisch design via AI is dat je dus jouw grafische ontwerpen en creaties laat maken door een algoritme. Zo kun je bijvoorbeeld om problemen met eventueel portretrecht van een echt iemand te voorkomen, gebruik maken van een gezichtengenerator van This Person Does Not Exist. Heel echt uitziende mensen, maar gegenereerd op basis van data. Als je er iemand in herkent is dat puur toevallig. Nu genereer je daarmee alleen gezichten dus dat is leuk als je bijvoorbeeld persona’s aan het maken bent voor in je marketingstrategie. Maar hiermee kan je nog niet echt jouw grafische werkzaamheden laten uitvoeren.
Wat we wel zoeken is iets dat voor jou kan creëren precies wat jij op dat moment zoekt. En dat kan ook tegenwoordig. In de meeste gevallen die nu online te vinden zijn gaat dit in de vorm van text-to-image technologie. Dus echt dat jij kunt intypen ‘mevrouw met blauwe jurk aan’ en dat er dan een willekeurige, unieke, nooit eerder bestaand hebbende afbeelding wordt gegenereerd door het algoritme en dat dit dan zo goed mogelijk overeenkomt met jouw opdracht.
Resultaten van de premium-programma’s zijn echt belachelijk goed
Voor diverse van die programma’s is er een betaalde versie. Of krijg je alleen toegang via een wachtlijst. Ik heb me voor zo’n wachtlijst ingeschreven maar heb helaas nog geen toegang gekregen tot nu toe. Deze heb ik buiten beschouwing gelaten. Zeker in de betaalde versies van deze softwarepakketten kun je de meest bizarre dingen laten genereren en het lijkt ook nog eens heel erg goed op wat je had gevraagd. Zo vond ik bijvoorbeeld de pagina van het algoritme Imagen, ontwikkeld bij Google. Zelfs totaal onlogische opdrachten leveren enorm goed overeenkomende resultaten op. Ik stond er in elk geval echt versteld van. Ik heb hier twee voorbeelden van die website geplukt. Je ziet hier de resultaten voor “A cute corgi lives in a house made of sushi” en “A dragon fruit wearing karate belt in the snow“.
Nogmaals, dit zijn geen foto’s. Dit is ook geen Photoshop. Dit zijn door algoritmen gegenereerde afbeeldingen. Helemaal uniek. Een ander onderzoeksproject van Google genaamd Parti laat ook hele mooie resultaten zien. Jordie tipte mij zelf Accomplice. Andere indrukwekkende voorbeelden die ik nog tegenkwam zijn DALL-E en DALL-E 2, ontwikkeld door OpenAI. Deze maken ook onder andere gebruik van de modellen van het al eerdergenoemde Imagen. Helaas zijn ze wel allemaal betaald of alleen toegankelijk met een uitnodiging via een wachtlijst.
Dit wil ik natuurlijk ook zelf proberen
Vanzelfsprekend heb ik me meteen aangemeld voor de wachtlijst van een paar van deze tools. Ik krijg van dit soort dingen altijd meteen jeukende handen. Dit wil je natuurlijk zelf ook proberen. En dat kan ook. Weliswaar in diverse gratis, veel minder geavanceerde programma’s. Maar daarmee krijg je wel een beeld van wat er mogelijk kan zijn.
Ik heb vijf tools die ik kon vinden waar je gratis en direct een creatie kon laten genereren op een rijtje gezet. Om het een beetje met elkaar te kunnen vergelijken heb ik ze allemaal dezelfde opdracht gegeven. Ik kreeg rond het moment dat ik dit wilde gaan proberen toevallig ook een e-mail van een van mijn favoriete voetbalclubs over dat een nieuwe kledinglijn was gelanceerd. Dat was een mooi startpunt voor mijn tekenopdracht. Een voetballer die kleding showt. Maar om het moeilijk te maken (want een hond in een huis van sushi kan dus blijkbaar gewoon) wilde ik er nog iets geks bij doen. Daarop bedacht ik dat dit op een achtergrond van snoep moest zijn. De opdracht voor deze tools was ‘Footballer showing clothes in candy background’.
Hieronder vind je de resultaten van vijf tools die ik heb uitgeprobeerd. Ik heb bij alle vijf de resultaten ook de link naar de tool erbij gezet. Dan kan je ook naar die tool toe gaan om het eens zelf te proberen.
Wombo Art
Oordeel: Een beetje wazig allemaal. Maar goed dat was mijn opdracht natuurlijk ook. Ook wel even wennen als je dit vergelijkt met de bizar goede voorbeelden die ik eerder in dit blog liet zien. Maar goed, deze en de vier hierna zijn natuurlijk gratis, dus dan moet je jouw verwachtingen ook wat bijstellen. Er zijn nog heel veel instellingen waar je mee kunt spelen die ik nu niet allemaal gebruikt heb. Dan zou je vast nog een iets beter beeld kunnen krijgen. Maar toch herken je duidelijk de vorm van een voetballer en de snoep-achtergrond. Eigenlijk dus helemaal niet slecht.
Probeer Wombo Art zelf
Pixray
Oordeel: Ook deze is nogal wazig, maar hiervoor geldt ook dat er heel veel instellingen zijn waar ik nog niet echt mee aan het spelen ben geweest. Dat ‘showing clothes’ komt niet echt naar voren, maar de vormen van een voetballer en de snoep-achtergrond komen ook bij deze heel duidelijk naar voren.
Probeer Pixray zelf
DALL-E Mini
Oordeel: Het is meer een voetballer die snoep laat zien geworden. Maar ik vind deze misschien nog wel de beste tot nu toe. Het is wel duidelijk dat het een voetballer is, dat er iets met snoep moet gebeuren en dat hij iets laat zien. Het is daarmee voor mij degene die het dichtst bij de – laten we eerlijk wezen, nogal vreemde – opdracht is gekomen.
Probeer DALL-E Mini zelf
Text2img
Oordeel: Prachtig plaatje. Maar dit heeft echt werkelijk helemaal niets met mijn opdracht te maken natuurlijk. Vandaar dat ik in het plaatje voor jullie echt even de opdracht erbij heb geplakt. Overigens gaat bij deze applicatie als je hele simpele opdrachten gebruikt zoals ‘car’, ‘horse’ of ‘shoe’ het wel prima. Maar deze kan zich op dit moment althans niet meten met de creativiteit en accuratesse van de vorige drie.
Probeer Text2img zelf
Nightcafé
Oordeel: Ook hier zijn overduidelijk de kleding van een voetballer te herkennen en is wat er omheen staat goed aan te zien voor snoep. Minder sterk dan eerdere voorbeelden in dit specifieke geval, maar hier zijn ook veel meer instellingen te gebruiken dan wat ik nu heb gedaan. Bovendien komt Nightcafé ook in veel toplijsten terug die ik op internet kan vinden voor gratis text-to-image generators. De outsider van deze vijf, zullen we maar zeggen.
Probeer Nightcafé zelf
Eindoordeel (gratis) grafisch design via AI
Deze gratis applicaties of mini-versies van het echte werk zijn leuk om te ontdekken wat er allemaal kan. Als ik moet kiezen, kies ik voor de DALL-E Mini, nummer 3 in mijn overzicht hierboven. Maar ze halen bij lange na het niveau niet van de voorbeelden van Imagen, Parti of DALL-E uit de inleiding. Dat is ergens ook logisch natuurlijk. Het is hoe dan ook wel inspirerend om te zien wat er al mogelijk is. Ik heb mezelf aangemeld voor de wachtlijst van DALL-E en DALL-E 2. Geen idee of dat gaat lukken, maar als ik er door kom komt er zeker een nieuw blog over.
Gevaar van text-to-image AI toepassingen
Is het dan alleen maar feest met deze ontwikkelingen? Nee, dat helaas niet. De keerzijde hiervan zit in dat het natuurlijk ook misbruikt kan worden. Net zoals dat er zorgen zijn over de deepfake-technologie in video’s waardoor mensen bijvoorbeeld een nauwelijks van echt te onderscheiden premier Mark Rutte dingen kunnen laten zeggen die hij nooit echt heeft gezegd. Een ludiek voorbeeld van de Correspondent laat goed zien hoe schrikbarend goed deze technologie al is. Ook hier zou je dingen kunnen laten genereren die niet de bedoeling zijn.
Hoewel de programma’s die ik benoem allerlei gewelddadige of andersoortig aanstootgevende teksten meestal wel blokkeren, zou je in theorie nog steeds bijvoorbeeld ‘medewerker van Jumbo die zijn billen afveegt met het logo van Albert Heijn’ kunnen laten genereren. En dan houd ik het nog vrij netjes. Je zou met een paar seconden afbeeldingen kunnen genereren die het bepaalde personen of bedrijven erg ongemakkelijk zouden kunnen maken.
Conclusie
We zijn nog lang niet op het punt waar we afscheid kunnen nemen van onze grafische collega’s. En daar ben ik eigenlijk ook wel heel blij om. De mensen die ik tot nu toe in mijn carrière als collega’s op dat gebied heb gehad zijn stuk voor stuk toppers. Echter is het wel zo dat, wanneer je kijkt naar het tempo waarin deze mogelijkheden zich ontwikkelen, het niet lang meer gaat duren voordat delen van het werk van een grafisch ontwerper zullen worden overgenomen door AI. Ik denk dat dit het werk voor de grafisch ontwerper ook leuker kan maken. Je kunt de wat saaiere, repetitieve klussen wellicht snel uitbesteden aan een algoritme. Of inspiratie opdoen via door een algoritme ontworpen designs. En daardoor meer tijd overhouden voor de echte creatieve processen of ingewikkeldere klussen.
Ondertussen kun je ook jezelf steeds meer wegwijs maken in hoe je AI voor je grafische werk kunt inzetten. Als je daarin vooroploopt op het moment dat de grote menigte met deze technologie aan de slag gaat, ben je zelf in het voordeel.