Binnen Gmail heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van Gmail Annotations. Gmail Annotations zijn verschillende mogelijkheden om jouw e-mails extra op te laten vallen bij je ontvangers. Enige voorwaarde hiervoor is wel dat jouw e-mails bij de Gmail-ontvanger in de Reclame-tab (of Promotions-tab in het Engels) terechtkomen.
Gmail is een van de grootste e-mailclients die je kunt gebruiken om je e-mails mee te openen. Ruim 1 op de 3 mensen leest hun e-mail via Gmail. Voor een actueel beeld, kijk zeker even in de Email Client Market Share van Litmus. Veel van jouw ontvangers zullen dit ook gebruiken.
Voordelen die je kunt gebruiken in Gmail Annotations
- Je eigen logo wordt opvallen getoond in de inbox.
- Je kan een deal-label toevoegen aan je e-mail waardoor je meer opvalt.
- Je kunt een verloopdatum instellen voor meer urgentie.
- Je kunt kortingscodes direct in de inbox tonen.
- In de e-mails zelf kun je werken met productcarrousels (nog niet beschikbaar in Europa).
In het onderstaande voorbeeld dat ik samen met Wilbert Heinen heb ontwikkeld voor Kixx B.V. zie je een aantal van deze Annotations in actie.
Een opvallend logo in de inbox toevoegen
In Gmail staat er altijd links van de e-mail een bol met de eerste letter van de afzender erin. Maar zoals je hier ziet, kan daar met Annotations ook jouw eigen logo staan. Dan val je meer op. Bovendien wekt dit vertrouwen en maak je jezelf herkenbaar voor de ontvanger.
Een deal-label toevoegen
Recht onder de onderwerpregel kan je een groene zin neerzetten met een deal-icoontje erbij. Als je een goede deal aanbiedt, is dit een mooie manier om extra aandacht van de ontvanger te trekken.
Een verloopdatum toevoegen voor extra urgentie
Wanneer een actie maar een bepaalde geldigheid heeft, is het slim om schaarste te benadrukken. Hiermee krijg je urgentie bij de ontvanger en zal deze extra gemotiveerd worden om de deal niet mis te lopen. Niet voor niets is ‘Schaarste’ Robert Cialdini’s 6e principe.
Een kortingscode direct in de e-mail tonen
Als je een speciale kortingscode aanbiedt kan je die ook al meteen in de inbox vertonen. Daarmee verdwijnt weliswaar de noodzaak om de e-mail te openen om de kortingscode te kunnen zien, maar verklein je wel de kans dat mensen de kortingscode mislopen omdat ze de e-mail niet hebben gelezen.
Promocards en productcarrousels toevoegen (nog niet beschikbaar in Europa)
Ook een hele toffe feature vind ik de mogelijkheid om promocards en productcarrousels te gebruiken in je e-mail. Deze zijn helaas (nog) niet beschikbaar in Europa omdat Gmail deze nog in de beta-fase heeft. De verwachting is dat in de loop van 2024 dit ook hier zal worden uitgerold. Maar dat ligt helaas nergens vast. Als het ook hier beschikbaar komt, zou dat er als volgt uit kunnen zien:
Gmail Annotations nog niet consistent
Net als met veel dingen van Google bepaalt ook hier een algoritme in hoeverre je de annotations te zien krijgt. Althans, dat is mijn vermoeden. Want de uitkomst van het inzetten van deze annotations is nog niet 100% consistent. Gmail geeft ook geen garantie dat iedereen altijd de Annotations te zien krijgt.
Al even geleden deelde ik wat bevindingen op mijn LinkedIn-profiel. Destijds kreeg ik zelf bij het testen niet altijd de schaarste-tekst te zien, terwijl de code identiek was elke keer. En ook maakt het nog verschil of jouw e-mail in de Reclame-tab van de ontvanger als een zogenoemde ‘Topkeuze‘ binnenkomt, of niet. Het getoonde resultaat is dus afhankelijk van hoe Google jouw e-mail interpreteert en hoe de ontvangers met jouw e-mail interacteren.
Toch is het absoluut de moeite waard om met Annotations aan de slag te gaan als jij online spullen verkoopt en relatief veel Gmail-ontvangers in je database hebt. Zelfs als niet iedereen altijd je Annotations te zien krijgt. Want zoals je op de afbeelding ziet, val je wel degelijk meer op als je dit gebruikt. Maar zoals met de meeste leuke dingen: doe het met mate. Anders gaat het bijzondere effect er snel weer af bij je ontvangers.
Zelf met Gmail Annotations aan de slag?
In de developers-community van Google kan je veel informatie vinden over hoe je Gmail Annotations in je e-mail kunt bouwen. Je hebt er wel technische kennis voor nodig. Maar als je zelf vaker e-mails programmeert, is het ook geen onoverkomelijke horde.
Ben je nou niet thuis in de techniek? Of heb je hier geen tijd voor? Neem gerust contact met mij op, dan denk ik graag met je mee. Wil je hiermee aan de slag en ben je een Deployteq-gebruiker? Dan moet je zeker even contact opnemen, want voor Deployteq heb ik samen met Wilbert Heinen een kant-en-klaar template-object voor Gmail Annotations ontwikkeld die je zo kan implementeren in jouw e-mails.