Mark Kruisman Digital Business Solutions

Significantie berekenen voor A/B tests

Wanneer je een A/B-test hebt gedaan en de uitslagen van je controleversie en je variant zijn bekend kun je hieraan conclusies verbinden. Heeft de variant inderdaad beter gepresteerd van de controleversie? Maar hoe weet je dat deze uitslag geen toeval is? Daarvoor kun je statistische significantie gebruiken.

Statistische significantie berekenen

Met deze calculator kun je de berekenen hoe groot de kans is dat de uitslag van je A/B test geen toeval is. Je kunt zo bepalen hoe waarschijnlijk je uitslag bij een volgende keer weer zo uit zal vallen. Het is een heel wiskundige berekening die ik je zal besparen. Want met deze calculator wordt het rekenwerk voor je gedaan.

Hoe werkt de significantie calculator?

Het is heel eenvoudig. Vul de vier oranje omlijne velden in met de daarvoor bestemde gegevens. De rest gaat vanzelf. Vul de velden als volgt in:
Omvang doelgroep: Vul in dit veld voor zowel de controlevariant als de varatie de omvang van de doelgroep in. Dat kunnen bezoekers van een bepaalde pagina zijn, of bijvoorbeeld het aantal opens van een e-mail.
Aantal conversies: Vul in dit veld voor zowel de controlevariant als de varatie het aantal conversies in. Dat kunnen bijvoorbeeld het aantal bestellingen uit de betreffende versie zijn, of bijvoorbeeld het aantal kliks op de knop die je test.

Controleversie
Omvang doelgroep:
Aantal conversies:
Variant
Omvang doelgroep:
Aantal conversies:
Uitkomst
© Mark Kruisman - 2024 - Significantie Calculator - Versie 2.1