Marketing automation voorbeelden: deze zie je vaak

Diverse marketing automation voorbeelden uit mijn inbox

Er zijn heel veel marketing automation voorbeelden. Het heeft namelijk als voordeel dat het jou én je klant veel tijd, geld en/of moeite kan besparen. Door stappen die je anders handmatig zou moeten uitvoeren slim te automatiseren krijg je veel meer werk gedaan in dezelfde tijd. Daarom is marketing automation ook in trek bij veel bedrijven. En eerlijk is eerlijk: dat willen we allemaal. Niet elke automation zal rendabel zijn. Het is daarom belangrijk dat goed uit te zoeken voordat je begint. Maar een aantal automations zijn zo veel voorkomend dat ze eigenlijk voor iedereen wel rendabel moeten zijn. Ik heb zes toffe marketing automation voorbeelden voor je verzameld die ik bij meerdere bedrijven al heb gezien en geïmplementeerd.

1. De verjaardagswens

Dit is misschien wel het állersimpelste van de marketing automation voorbeelden. Je kijkt welke klanten er vandaag jarig zijn, en stuurt een felicitatie. Wanneer je dat automatisch doet ben je in een paar tellen klaar. Een stuk sneller dan dat je elke dag zelf alle klanten die jarig zijn moet gaan feliciteren, toch?

Veel bedrijven geven bijvoorbeeld een kortingscode aan klanten. Echter ben je daarmee tegenwoordig niet meer echt origineel en voelt het toch ook vooral als een sigaar uit eigen doos. Het is dus zeker goed om in de meeste gevallen met de verjaardagen van je klanten iets te doen. Maar probeer wel iets origineels te doen door bijvoorbeeld écht iets te geven, of bijvoorbeeld een paar dagen vóór de verjaardag iets te sturen ter voorbereiding op de verjaardag. Op de verjaardag zelf ben je namelijk een van de velen. Denk maar eens aan hoeveel e-mails jij krijgt van allerlei bedrijven op jouw verjaardag.

Ga hier creatief mee om en kijk echt naar wat je doelgroep leuk vindt. Dan kun je ondanks de vele (automatische) verjaardagscampagnes die je ontvangers zullen ontvangen, toch in positieve zin opvallen.

2. De verlaten winkelwagen

Een beproefd concept in de e-commerce. Ook deze heb je vast zelf al eens ontvangen. Het is best eenvoudig. Een klant is aan het shoppen op jouw website waar je bijvoorbeeld kleding verkoopt. Die ene spijkerbroek wordt in het winkelmandje geplaatst. Maar opeens wordt de klant gestoord tijdens het shoppen omdat de deurbel gaat. Of de klant twijfelt nog een beetje omdat een nieuwe broek eigenlijk niet nodig is. De klant sluit jouw website of app af. Maar de bestelling is nog niet afgerond.

Je kan dan automatisch een e-mail laten sturen naar deze klant met een herinnering aan dit product dat nog in de winkelmand ligt. Dit kan de klant die gestoord werd en er daarna even niet meer aan dacht weer terugbrengen bij de winkelmand. En het kan de twijfelende klant misschien tóch over de streep trekken om de broek alsnog aan te schaffen. Dit levert veel webwinkels een heleboel extra omzet op die je anders misschien zou mislopen.

3. De reactivatiecampagne

Marketing – zeker e-mailmarketing – is gebaat bij het hebben van goede, actuele data. Daarom is het goed om eens in de zoveel tijd te controleren of de gegevens van je klanten nog wel kloppen. En of de klant nog steeds op jouw uitingen zit te wachten. Immers: als de gegevens niet meer kloppen of als je jouw e-mails toch niet meer willen lezen en je ze er wel een stuurt, is dat slecht voor je. Jouw deliverability en je open- en klikratio’s kunnen daar slechter van worden.

Je kunt dit oplossen door bijvoorbeeld een e-mail te sturen naar alle klanten die al langer dan een half jaar niet meer op jouw e-mails hebben gereageerd met een open of een klik. Eventueel aangevuld met degenen die je niet meer op je website hebt zien inloggen. In deze e-mail vraag je hen om hun profielgegevens te controleren of aan te vullen, met een link naar hun profielpagina. Je kan hen in de e-mail daarnaast vragen om eventuele aanstaande wijzigingen door te geven. Zo worden de gegevens door de klant gecontroleerd. Als de klant hier vervolgens ook niet op reageert, kun je natuurlijk ook je eigen conclusies trekken.

4. Vraag om review campagne

Het is belangrijk om voor jouw merk of website zogenoemde ‘social proof’ te creëren. Daarmee bedoel ik dat mensen die naar jouw website of product zoeken, kunnen zien wat anderen ervan vonden. Het allerbeste blijft natuurlijk de mond-op-mond reclame van een bekende, maar online reviews zijn een minstens zo handig middel. Een review kan namelijk andere mensen overtuigen om een product ook te kopen. Of juist een tip geven waarom niet dit product maar een ander product beter zou passen. Het is dus best een goed idee om mensen die bij jou een product hebben gekocht (en niet hebben geretourneerd), te vragen om een review te schrijven over dit product op jouw website.

Daarnaast heb je ook nog de reviews van jouw website of bedrijf in zijn geheel bij partijen als bijvoorbeeld Trustpilot of Kiyoh (voor e-commerce) of Zoover (voor reisbestemmingen). Je kunt klanten die jouw product hebben gekocht of bij jouw hotel hebben geboekt eenvoudig na afloop van hun boeking automatisch een e-mail laten sturen met de vraag of zij een review willen achterlaten bij de betreffende partij waar jij graag beoordeeld wil worden.

Beide varianten zijn goede marketing automation voorbeelden. Je kan in feite iedereen selecteren die een product bij je heeft gekocht en niet heeft geretourneerd. Je stuurt hen vervolgens een e-mail met de vraag om een review over hun aankoop te schrijven op jouw website. Wel goed om hierbij na te denken over hoe vaak je dat doet. Als een klant bijvoorbeeld gemiddeld drie keer per maand iets bij jou koopt wordt het wel erg vervelend als je even zo vaak om een review gaat zeuren.

5. Welkomstprogramma

Wanneer een klant net nieuw bij je is binnengekomen, kun je ervoor zorgen dat de klant een warm welkom krijgt. Dat kun je doen met een serie e-mails waarin je bijvoorbeeld meer over je bedrijf vertelt. Of over hoe zij het aangeschafte product het beste kunnen gebruiken. Er is geen gouden regel voor welkomstprogramma’s over hoeveel e-mails deze moet bevatten. Het verschilt echt per bedrijf en product. Test en experimenteer daarom regelmatig. Zeker wanneer je dagelijks veel nieuwe klanten mag verwelkomen kun je dit op basis van een goede analyse al snel bijsturen.

E-mails die in je welkomstprogramma kunnen zitten gaan bijvoorbeeld over het voorstellen van je bedrijf (of de contactpersoon), meer informatie over hoe je het product kunt gebruiken en hoe je het beste contact op kunt nemen. Ook kun je hier – indien je die data hebt – een e-mail aan toevoegen die op basis van andere bestellingen waar dit product in zat kijkt welke producten voor deze nieuwe klant nog meer interessant zouden kunnen zijn.

6. Cross- en upsellcampagne

Wanneer iemand een product bij je heeft gekocht kan je op basis van die informatie de klant tot een volgende aankoop verleiden. Dat kan op diverse manieren. Zo kun je bijvoorbeeld op basis van data na laten gaan welke product vaak samen met het aangeschafte product worden gekocht en daarmee handige combinaties maken. Dit is een van de marketing automation voorbeelden waarbij echt veel tijd kan worden bespaard. Je laat de campagne namelijk al het reken- en uitzoekwerk voor je doen.

Ik vind het bijvoorbeeld best logisch dat wanneer ik een televisie bij je koop, je me dan wijst op bijvoorbeeld een muurbeugel of een soundbar die daar goed bij zou passen. Of een riem als ik een broek bij je heb gekocht. Maar als je me erop wijst dat je ook nog vloertegels verkoopt vind ik dat een minder goede combinatie. Ook logisch is als iemand bij jou een zwembroek heeft gekocht, dat je daarnaast nog wijst op het assortiment zonnebrandcrème en badhanddoeken. Dit zijn natuurlijk makkelijk zelf te verzinnen voorbeelden, maar als je genoeg data tot je beschikking hebt kun je hele gave overeenkomsten gaan zoeken.

Een ander mooi voorbeeld vind ik altijd om te werken met look-a-likes. Dan breng je groepen met overeenkomstige eigenschappen bij elkaar en kijk je wat er uit te wisselen valt. Bijvoorbeeld als jij ziet dat een 35-jarig stel bij jouw reisorganisatie een citytrip boekt naar Parijs, en ze via jou vorig jaar ook naar Londen zijn geweest. Je zou dan kunnen kijken waar stellen tussen de 30 en de 40 die naar Parijs en Londen zijn geweest nog meer heen zijn geweest. En als daar bijvoorbeeld Boedapest bij een groot deel van de stellen ook als citytrip-bestemming naar voren komt is het best interessant om die ook aan dit stel eens voor te leggen.

Tijd voor actie

Denk jij nu: Marketing automation, dat wil ik ook! Gebruik deze voorbeelden dan vooral ter inspiratie. En weet je niet goed waar je moet beginnen? Of ūberhaupt hoe je dit moet gaan aanpakken? Laat mij je dan zeker helpen!

Share This